Porsche geeft Toyota het nakijken op eigen terrein met hun eerste constructeurstitel in het een na laatste event van het seizoen!
World Tour 2019 – Tokio: raceverslag Manufacturer Series
29/10/2019

TOKIO, Japan (26 oktober 2019) – De vijfde ronde van de World Tour van de FIA Certified Gran Turismo Championships 2019-serie is een belangrijk onderdeel van de 46e Tokyo Motor Show. Hij vond plaats in de Mega Web Toyota City Showcase, waar talloze toekomstige auto's en conceptmodellen door de hele Odaiba-regio werden getoond. Honderden lokale toeschouwers kwamen in de arena hun thuisteam Toyota aanmoedigen in de Manufacturer Series, maar moesten teleurgesteld weer huiswaarts keren nadat Porsche verrassend de sterren van de hemel racete en wraak nam voor Toyota's overwinning in ronde 2 op hun thuiscircuit, de Nürburgring in Duitsland.

De Manufacturer Series bestaat uit 12 teams met 36 coureurs die uitkomen in twee races. De tweede, de Grote Finale, levert dubbele punten op voor de teams. In elke race moeten alle drie de coureurs een stint rijden en alle drie de banden met verschillende compounds, zacht, normaal en hard, moeten worden gebruikt.

World Tour 2019 - Tokio is het laatste event op de kalender in 2019 voordat van 22 tot 24 november de allesbeslissende wereldfinales gehouden worden in Monaco, waarin duidelijk zal worden wie als kampioen van de Nations Cup en de Manufacturer Series de geschiedenisboeken in zullen gaan.

De startopstelling voor de eerste race werd bepaald in de kwalificatieronde, gevolgd door de top-6-kwalificatie. Poleposition ging hierbij naar Toyota GR Supra Racing Concept, met uit Igor Fraga (Brazilië), Tomoaki Yamanaka (Japan) en Rayan Derrouiche (Frankrijk) achter het stuur. De gedoodverfde thuisfavorieten werden gevolgd door Team Porsche in de 911 RSR, de GT LM Spec II van Team Ford en Team BMW in de M6 GT3. De uitdaging bestond uit 13 ronden over het lastige Australische Mount Panorama Racing Circuit.

Al direct na de start begon het spektakel. De Audi R8 LMS met de Japanner Tatsuhiko Kato achter het stuur begon op de 6e plaats, maar veroverde razendsnel de 3e positie. De heersende wereldkampioen Fraga maakte een onverwachte fout en nam bocht 3 erg ruim, waardoor hij de koppositie kortstondig moest overdragen aan Matt Simmons (Australië) van Team Porsche, voordat hij hem na een paar bochten weer kon heroveren. Hierna maakten Fraga en Simmons de dienst uit. Met hun zachte banden creëerden ze al snel een gat tussen zichzelf en de rest van het deelnemersveld. In ronde 4 hadden ze al een voorsprong van 7 seconden. De strijd om de 3e plaats lieten ze over aan de achterblijvers.

Onder hen bevond zich ook de Mercedes-Benz met coureur Cody Nikola Latkovski. De Australiër rukte op van de 8e naar de 4e plek, maar zijn opmars werd gestuit door een straf van één seconde vanwege een touché met een andere wagen. De Chileen Nicolás Rubilar van BMW profiteerde hiervan door de 3e plek in handen te houden. Ondertussen zakte de Audi R8 LMS af naar de 5e positie. De normale banden onder de wagen maakte hem aanmerkelijk langzamer dan de koplopers.

In ronde 4 gaf de Japanner Ayumu Takida in zijn Aston Martin V12 Vantage de Lexus RC F Gr.3 van de Fransman Baptiste Beauvois een duwtje, waardoor de Lexus spinde en de door Vinicius Neto (Brazilië) bestuurde Jaguar F-Type en de Hyundai Genesis Gr.3 van de Amerikaan Kevan Pounder vroegtijdig uit de race hielp. Dit leverde Aston Martin een forse straf op van 5 seconden, waardoor het Britse merk niet meer meedeed voor de punten.
In ronde 5 maakten de meeste wagens een pitstop voor nieuwe banden en een coureurswissel. De volgorde van de wagens bleef de ronden daarna gelijk, met op de eerste drie plaatsen Toyota, Porsche en BMW.

Terwijl Toyota een comfortabele marge van 9 seconden opbouwde met Derrouiche achter het stuur, werd er achter de leiders fel gestreden. Tom Lartilleux (Frankrijk) van Mercedes-Benz stoof er op zijn zachte banden vandoor alsof hij door de duvel op de hielen werd gezeten. Zijn eerste slachtoffer was de Audi R8 met de Nieuw-Zeelander Hayden Hunter, waarna hij in ronde 12 de BMW M6 van Randall Haywood (VS) het nakijken gaf. Dit indrukwekkende staaltje rijkunst leverde Mercedes-Benz de 3e positie op. Ondertussen stevenden Toyota en Porsche relatief makkelijk op een 1-2-finish af.

1 Toyota Igor Fraga / Rayan Derrouiche / Tomoaki Yamanaka 26:57.232
2 Porsche Tristan Bayless / Angel Inostroza / Matt Simmons +06.922
3 Mercedes-Benz Anthony Felix / Tom Lartilleux / Cody Nikola Latkovski +09.693
4 BMW Randall Haywood / Nicolás Rubilar / Coque López +13.960
5 Audi Martin Grady / Tatsuhiko Kato / Hayden Hunter +18.546
6 Ford Armen Aghakhan / Adam Wilk / Ádám Tápai +20.090
7 Jaguar Vinicius Neto / Florent Pagandet / Kenny Conomos +22.542
8 Chevrolet Raul Aguilar / Nicolas Schwendimann / Matthew McEwen +25.027
9 Aston Martin Nick McMillen / Ayumu Takida / Jay Wong +27.121
10 Lexus Andrew Brooks / Adriano Carrazza / Baptiste Beauvois +28.194
11 Hyundai Kevan Pounder / Anthony Duval / Connor Healy +32.915
12 Alfa Romeo Daniel Solis / Alonso Regalado / Shogo Yoshida +36.514

Met dubbele punten op het menu in de Grote Finale, kon de algehele overwinning nog alle kanten op gaan. Dankzij de indrukwekkende winst in de halve finale stond Toyota weer vooraan in de startopstelling, gevolgd door Porsche en Mercedes-Benz. In tegenstelling tot deze twee teams koos Porsche voor normale banden in plaats van zachte, een keuze die zich aan het eind van de race rijkelijk uitbetaalde. In de race van 18 ronden voor Gr.3-racewagens op het prachtig gelegen circuit Autodrome Lago Maggiore GR zette de BMW M6 met Rubilar achter het stuur meteen de toon door direct na de start de Mercedes-Benz van Lartilleux in te halen en de Porsche 911 van Simmons in het stof te laten bijten. Aan het einde van ronde 1 was Rubilar twee plaatsen gestegen naar de 2e positie.

Aan het begin van de 2e ronde haalde de getergde Lartilleux de Porsche 911 in, waarna hij zijn gram kon halen door Rubilar in zijn BMW, die hem eerder was gepasseerd, in bocht 14 achter zich te laten. Dit liet Rubilar niet op zich zitten. Hij bleef aan de bumper van Mercedes-Benz kleven, loerend op een mogelijkheid om Lartilleux terug te pakken. Terwijl deze strijd bezig was, bouwde Toyota een voorsprong van 3 seconden op en leek met gemak op een zekere overwinning af te stevenen.

In ronde 5 kon Porsche het tempo niet bijhouden op de normale banden, waardoor ze naar de 5e positie terugvielen. Bij de eerste pitstop verraste het team vriend en vijand door over te stappen op harde banden. Team Porsche besloot alles op het spel te zetten door de snelle zachte banden te bewaren voor het eind van de race. Het was nu aan de Amerikaan Tristan Bayless om aansluiting met de leiders te houden tijdens het middelste gedeelte van de race. Het leek erop dat hun plan meteen in het water viel toen de Ford GT met de Hongaar Ádám Tápai achter het stuur de 6e plek afpakte van Bayless, waardoor de Porsche 911 op positie 7 terechtkwam. Ford hield het momentum vast en reed langs de Audi R8 van Hunter naar de 4e plaats.

In ronde 7 maakten de drie koplopers, Toyota, Mercedes-Benz en BMW, hun eerste pitstops. Krap uit de pits pakte Coque López (Spanje) in de BMW M6 met een knappe actie de 2e plek af van de Amerikaan Anthony Felix in de Mercedes-Benz. De volgorde aan kop was toen dus Toyota, BMW en Mercedes-Benz. Het publiek begon zich nu af te vragen of Mercedes-Benz in staat zou zijn drie overwinningen op rij te boeken, na de winst in New York en Salzburg.

In ronde 11 dook Porsche de pits in en het stuur ging over in handen van de Chileen Angel Inostroza, een onbekende factor in dit World Tour-evenement, dat voor hem zijn eerste was. Uiteindelijk zou Porsche overschakelen op zachte banden, terwijl iedereen op harde of normale banden reed, maar de vraag was of Inostroza de vaardigheden had om daarvan te profiteren. Hij bewees al snel het ongelijk van eventuele twijfelaars door Latkovski in de Mercedes-Benz op normale banden voorbij te stuiven en zich klaar te maken voor een duel met vier wagens om de 4e plaats. In ronde 14 openden de Porsche en Mercedes-Benz de aanval op de Lexus RC F van de Braziliaan Adriano Carrazza en gingen ze gedrieën het laatste rechte stuk op. De Lexus raakte in bocht 10 in een spin en Inostroza kwam als winnaar tevoorschijn uit de driestrijd door Latkovski te passeren voor de 4e plek. Nu was de Chileen in een perfecte positie om op de 3e plaats te jagen die in handen was van de Amerikaan Armen Aghakhan in de Ford GT.

Ondertussen cruisete Yamanaka royaal aan kop met een voorsprong van 13 seconden. Niemand zou de Toyota GR Supra GT nu nog kunnen inhalen, toch? Toch wel. BMW op de normale en Porsche op de zachte banden lieten de voorsprong van Toyota gestaag afnemen en in ronde 17 hadden ze de Japanse coureur bijgehaald, die duidelijk worstelde om het tempo hoog te houden op de harde banden.

Toen maakte Inostroza in de een-na-laatste ronde een geweldige actie en passeerde Haywoods BMW in bocht 16, waarna hij in de laatste ronde Yamanaka's Toyota inhaalde. Het Japanse publiek, dat als één man achter Toyota stond, wist niet wat ze overkwam. De duidelijk van zijn stuk gebrachte Yamanaka moest niet lang daarna ook nog de 2e positie inleveren bij Haywood in zijn BMW. Toen de rook was opgetrokken waren de kopposities in handen van respectievelijk Porsche, BMW en Toyota. De winst van deze race en de dubbele punten van de Grote Finale leverde Porsche de algehele overwinning op met 34 punten. BMW werd 2e met 27 punten en Toyota eindigde teleurstellend op de 3e plaats met 24 punten.

Porsche-coureur Tristan Bayless was vol lof over de nieuwe topcoureur van het team, Angel Inostroza, die later werd uitgeroepen tot Michelin-coureur van de dag: "We hebben Angel de bijnaam 'demon' gegeven, omdat zijn snelheid echt duivels was! Hij was zo goed dar ik er bijna geen woorden voor heb. Deze overwinning levert ons groot voordeel op voor Monaco. We hebben er veel vertrouwen in dat we de winst binnen kunnen slepen."

1 Porsche Tristan Bayless / Angel Inostroza / Matt Simmons 35:34.919
2 BMW Randall Haywood / Nicolás Rubilar / Coque López +01.355
3 Audi Martin Grady / Tatsuhiko Kato / Hayden Hunter +02.543