Dominant optreden tijdens rommelige race vol wendingen
Manufacturer Series 2021-serie - World Series ronde 2
11/07/2021

Tokio, Japan (11 juli 2021) – Ronde 1 van de FIA Certified Gran Turismo Championships Manufacturer Series ging de boeken in als een van de sensationeelste ooit, dus de verwachtingen waren hooggespannen voor de tweede race van het seizoen, waarvoor alle 12 teams virtueel afreisden naar het Nürburgring GP-circuit. Op het legendarische Suzuka Circuit in Japan had Porsche de lakens uitgedeeld in ronde 1, maar alle teams deden nog volop mee in het belangrijke puntenklassement op weg naar de World Series Showdown in augustus.

Ronde 2: Nürburgring GP

Net als in de eerste race namen de coureurs plaats in Gr.3-raceauto's voor ronde 2, een race van 15 ronden op het GP-circuit van de Nürburgring. Zoals gewoonlijk moest elk team minstens één ronde op medium en zachte banden rijden. Tijdens de kwalificatie werd de snelste tijd neergezet door de kampioen van vorig jaar – Team Subaru – met de Japanner Takuma Miyazono (Kerokkuma_ej20) achter het stuur, goed voor de poleposition. Op plek 2 stond de Toyota GR Supra Racing Concept van Adriano Carrazza (KoA_Didico15) uit Brazilië, gevolgd door de Honda NSX van de Italiaan Valerio Gallo (Williams_BRacer) en de Mazda RX-Vision GT3 van de Japanner Ryota Kokubun (Akagi_1942mi). Ook hier zette een nieuwe trend zich voort: de voorste helft van de startopstelling stond op de zachte Michelins en de rest op mediums.

De actie startte meteen, toen Carrazza zijn Toyota Supra in de achterkant van de Subaru WRX boorde bij het ingaan van de haarspeldbocht in bocht 1. Miyazono hield zijn auto onder controle, maar de Braziliaan kreeg een tijdstraf van 1 seconde vanwege zijn agressieve move, waardoor hij terugviel naar de 6e plaats. Ondertussen haalde de Mercedes-Benz AMG GT3 van Lucas Bonelli (TGT_BONELLI) Kokubuns Mazda RX-Vision GT in om beslag te leggen op de 3e plek. Halverwege ronde 4 was het duidelijk dat Miyazono zeer gefocust bezig was, gezien zijn voorsprong van 3,2 seconden op de nummer 2, de Honda NSX van Gallo. Nog in dezelfde ronde maakte Porsche, de leider in het puntenklassement, een verrassend vroege pitstop toen coureur Ángel Inostroza (YASHEAT_Loyrot) uit Chili besloot alvast over te stappen op de zachte banden, in de hoop er de race mee uit te rijden.

In de volgende ronde kwamen er meerdere auto's binnen, maar toen was de Subaru WRX na groot machtsvertoon in het eerste deel van de race al bijna negen seconden weggereden van de Toyota Supra die 2e lag. Toen Miyazono eindelijk een pitstop maakte, was zijn buffer groot genoeg om op P1 terug te keren op de baan. Er ontstonden overal verhitte gevechten, met meerdere tijdstraffen tot gevolg, maar de meest intense actie speelde zich af in het middenveld. Daar probeerde de slordig rijdende Carrazza, die was teruggevallen naar de 4e plek, drie auto's achter zich te houden: de opdringerige Porsche van Inostroza, Kokubuns Mazda en de Volkswagen Beetle Gr.3 van de Amerikaan Donovan Parker (Arnage_Cooper). Uiteindelijk was het de Beetle van Parker die aan de haal ging met P4.

Na een verdere stoelendans in ronde 11 raasde de Mercedes-Benz AMG GT3 van Bonelli voorbij de Volkswagen om P3 te veroveren en zicht te krijgen op de Porsche 911 RSR. Het leek een kwestie van geduld te worden voor de Braziliaan, want het had er alle schijn van dat Inostroza’s vroege pitstop verkeerd ging uitpakken: zijn tempo zakte elke ronde verder weg naarmate zijn banden steeds verder weg sleten. Ondertussen ging Miyazono ondanks zijn medium banden nog steeds lekker, met een voorsprong van 3 seconden op de NSX van Gallo, die op zijn beurt 6 seconden voor de Porsche op de 3e plek lag.

In ronde 14 passeerde de Mercedes-Benz de Porsche zoals voorspeld, in de Dunlop-bocht (bocht 5), om beslag te leggen op de 3e plaats. Door die plek vast te houden, bemachtigde Bonelli een zeer belangrijk World Series-punt voor Mercedes-Benz. Maar uiteindelijk ging de winst naar Miyazono en de Subaru WRX, met een ruime voorsprong op de Honda NSX van Gallo. De drievoudig kampioen van vorig jaar leek zijn vorm weer terug te hebben.

Door de overwinning pakte Subaru de leiding in het World Series-puntenklassement met vier punten, gevolgd door Porsche met drie en Honda en Mazda met twee punten elk.

Uitslag

1 Subaru Takuma Miyazono 28:59.822