GT WORLD TOUR
FIA Certified Gran Turismo Championships 2020-serie gaat van start met klinkende overwinning BMW in Sydney
17/02/2020

SYDNEY, Australië (15 februari 2020) – De 2020-serie van de FIA Gran Turismo Championships is begonnen met de eerste World Tour, gehouden in de Australische stad Sydney. Het was voor het eerst dat het evenement Down Under plaatsvond. De altijd spannende Manufacturer Series beet het spits af op zaterdag in een volgepakt Big Top in het Luna Park Sydney, in de schaduw van de beroemde Harbour Bridge en aan de overkant van de vermaarde Opera van Sydney.

De favoriet voor het nieuwe seizoen was Toyota, dat het momentum van de wereldtitel van vorig jaar nog volop vasthield. Maar de andere merkenteams waren sterker dan ooit en aasden op een nieuwe kans op de prestigieuze titel, geholpen door gezonde wraakgevoelens.

De Manufacturer Series telt 36 coureurs verspreid over 12 teams die stuk voor stuk jacht maken op waardevolle punten die ze meenemen naar de wereldfinales van 2020, later dit jaar. Het evenement bestond uit twee races: race 1 en de Grote Finale, met dubbele punten. In beide races moesten alle drie de teamcoureurs een stint rijden en moesten alle drie de verschillende Michelin-banden (zacht, normaal en hard) worden gebruikt.

“Dit wordt de derde editie van het kampioenschap en elk jaar gebeurt er wel iets nieuws en onverwachts. Dat zal in 2020 niet anders zijn. En ons publiek groeit, want het aantal kijkers steeg in 2019 met 300% ten opzichte van 2018. Er zullen dus nog veel meer kijkers zijn voor deze serie en ik weet zeker dat ze iets moois krijgen voorgeschoteld”, aldus Gran Turismo-maker Kazunori Yamauchi.

Al in de kwalificatieronde was het duidelijk welke teams de beste snelheid hadden, want BMW, Audi, Porsche, Mercedes-Benz en Toyota lieten de andere teams behoorlijk achter zich. BMW pakte de poleposition voor de eerste race, op het beroemde Belgische circuit Circuit de Spa-Francorchamps. De uitkomst van de race van 12 ronden met Gr.4-auto's zou afhangen van welk team de beste bandenstrategie had. BMW startte op de normale banden, terwijl Audi en Porsche op de zachte banden begonnen. Zodra de groene vlag wapperde, barstte de actie los. Martin Grady (VK) in de Audi TT Cup passeerde de Chileen Nico Rubilar met zijn BMW M4 in de eerste bocht, gevolgd door Angel Inostroza (Chili) in de Porsche Cayman GT4 Clubsport. De Mercedes-Benz SLS AMG, bestuurd door Anthony Felix (VS), maakte een vreselijke start, raakte verstrikt in de drukte, schoot van de baan af en verloor nog voor de eerste bocht twee plekken.

In de volgende ronde haalde Inostroza met zijn Porsche de voorwielaangedreven Audi TT Cup in en nam hij de leiding over. De top drie — het volledig Duitse trio Porsche, Audi en BMW — bestreed elkaar genadeloos en reed daardoor 4 seconden weg van de rest. In ronde 4 kwamen alle auto's binnen en schakelden de raceleiders over op harde Michelins, terwijl Rayan Derrouiche uit Frankrijk het stokje overnam van Tomoaki Yamanaka (Japan) en zachte banden koos voor zijn Toyota 86.

In ronde 6 was duidelijk dat het tussen vier merken zou gaan, want Toyota kwam langzaam dichter bij de raceleiders. Toen kreeg Derrouiche het op z'n heupen: met zijn 86 raasde hij langs de BMW M4, nu bestuurd door Randall Haywood (VS), om P3 te veroveren, gevolgd door een inhaalactie op de Audi TT Cup, die 2e lag. Aangezien de Toyota op zachte banden stond en de Porsche op harde, was het een kwestie van tijd voor Derrouiche de leiding overnam. Nu moest Toyota een voorsprong op zien te bouwen die groot genoeg was, voor de verplichte overstap op harde banden tijdens de volgende pitstop.

In ronde 8 doken de leiders de pits in. Daarna haalde BMW, dat de zachte banden voor de laatste stint met Coque López had bewaard, algauw Matthew Simmons in de Porsche in. Ondertussen begon Lexus, dat ook de zachte banden voor het laatst had bewaard, aan een opmars. In ronde 10 was de voorsprong van Toyota als sneeuw voor de zon verdwenen. López zat de 86 op de hielen en Simon Bishop (Nieuw-Zeeland) sloeg toe in de haarspeldbocht Rivage. De Bimmer ging er zo soepel langs dat het leek alsof de Toyota stilstond en uiteindelijk ging hij aan de haal met de eerste plaats. Daarachter had Baptiste Beauvois (Frankrijk) in de Lexus aansluiting gevonden bij de raceleiders. Hij haalde de Porsche en de Toyota in en eindigde als 2e, voor de Porsche.

1 BMW Coque López / Nicolás Rubilar / Randall Haywood 41:15.258
2 Lexus Kanata Kawakami / Andrew Brooks / Baptiste Beauvois +3.193
3 Porsche Angel Inostroza / Tristan Bayless / Mathew Simmons +3.897
4 Audi Hayden Hunter / Martin Grady / Tatsuhiko Kato +6.959
5 Toyota Tomoaki Yamanaka / Rayan Derrouiche / Simon Bishop +9.077
6 Jaguar Kenny Conomos / Vinicius Neto / Florent Pagandet +12.262
7 Aston Martin Ayumu Takida / Jay Wong / Fabian Portilla +12.356
8 Ford Adam Wilk / Armen Aghakhan / Ádám Tápai +13.249
9 Mercedes-Benz Cody Nikola Latkovski / Bernal Valverde / Anthony Felix +13.271
10 Chevrolet Koki Mizuno / Marco Mendoza / Matthew McEwen +13.627
11 Alfa Romeo Daniel Solis / Alonso Regalado / Shogo Yoshida +16.323
12 Hyundai Agustin Cajal / Tatsuro Hoshino / Connor Healy +19.045

Met de dubbele punten in de laatste race in het vooruitzicht kon iedereen het kampioenschap nog winnen. De 20 ronden werden verreden op het Australische Mount Panorama Motor Racing Circuit, een lastig stratencircuit met lange rechte stukken en een reeks superscherpe bochten. Na de winst in de eerste race mocht BMW van poleposition starten, met Rubilar achter het stuur van de raceklare Gr.3 M6 GT3. Maar dit keer koos het team een andere bandenstrategie door te beginnen met de snelste banden (de zachte banden), terwijl P2-P4 — Lexus, Porsche en Audi — op normale banden stonden.

Meteen na de rollende start werd de vanaf de 7e plaats gestarte Jaguar F-Type van de Braziliaan Vinicius Neto van de baan geduwd door zijn landgenoot Bernal Valverde in de Mercedes-Benz AMG GT3, waardoor hij terugzakte naar de laatste plaats. Mercedes-Benz kreeg een straf van maar liefst 4 seconden voor het incident, waardoor de zege meteen al uit zicht was. Rubilar voelde zich een vis in het water achter het stuur van de M6 en had in ronde 3 een voorsprong te pakken van vier seconden, die hij in ronde 6 had uitgebouwd tot zes seconden. Vervolgens pakte Lexus P3 af van Audi in bocht 23, de laatste bocht. In ronde 8 kwamen zowel Porsche, Lexus als Audi binnen voor een pitstop om over te schakelen op de harde banden. De zachte banden bewaarden ze voor het laatst en daarmee was hun strategie precies het tegenovergestelde van BMW. In ronde 9 schakelde Rubilar, die op dat moment een voorsprong van 28 seconden had opgebouwd, over op de normale banden. De M6 keerde terug op het circuit met een voorsprong van 10 seconden en Haywood achter het stuur.

Halverwege bestond de top vijf uit BMW, Porsche, Audi, Toyota en Lexus. In ronde 12 was het duidelijk hoe de beslissing zou vallen: was BMW in staat om met de normale banden voldoende uit te lopen op de concurrentie, op de harde Michelins? Bij de volgende pitstop had BMW weer een voorsprong opgebouwd van 28 seconden en kwam het merk naar buiten met een buffer van 8 seconden op de Porsche 911 RSR. In ronde 19 had Porsche, op de zachte banden, de achterstand teruggebracht tot 5 seconden, maar met nog één ronde te gaan was dat niet genoeg om López in zijn M6 GT3 nog te achterhalen.

Uiteindelijk bleek de briljante bandenstrategie van Team BMW — Rubilar, Haywood en López — goed voor de overwinning en het kampioenschap, met een overweldigende maximale score van 36 punten. Ook Porsche (28 punten) en Lexus, de kampioen van 2018 (26 punten), zetten knappe prestaties neer en voltooiden het podium van een enerverende openingsdag van de Manufacturer Series 2020.

Coque López van Team BMW na afloop: “In de eerste race deed Nico het geweldig op de normale banden en deed hij niet onder voor de anderen, die op zachte banden reden. Dat gaf ons inspiratie. En ja, onze bandenstrategie werkte, maar we hebben uiteindelijk gewonnen door de geweldige prestaties van mijn teamgenoten Nico en Randall.”

2 Porsche Angel Inostroza / Tristan Bayless / Mathew Simmons +3.632
3 Lexus Kanata Kawakami / Andrew Brooks / Baptiste Beauvois +5.219
4 Aston Martin Ayumu Takida / Jay Wong / Fabian Portilla +8.547