Pitstopstrategie speelt beslissende rol in onvoorspelbare ronde
Nations Cup 2021-serie - World Series ronde 2
11/07/2021

Tokio, Japan (11 juli 2021) – De FIA Certified Gran Turismo Championships 2021 zijn vorige maand spectaculair van start gegaan met een fotofinish tussen Valerio Gallo uit Italië en Patrik Blazsán uit Hongarije, waarbij de eerste aan het langste eind trok. Tot nu toe is de Italiaanse coureur bezig aan een ongekende reeks, nadat hij een maand geleden al het allereerste autosportevent van de Olympic Virtual Series op zijn naam had geschreven. Voor ronde 2 verzamelden dezelfde 14 coureurs zich – op afstand – op het historische WeatherTech Raceway Laguna Seca in het noorden van Californië. Het doel: voorkomen dat Gallo opnieuw de lakens uitdeelt en al te veel momentum pakt op weg naar de World Series Showdown in augustus.

Voor 2021 is een nieuwe opzet bedacht, waarbij het kalenderjaar in twee seizoenen wordt opgesplitst. Seizoen 1 bestaat uit ronden 1 en 2 (respectievelijk in juni en juli) en wordt afgerond met een nieuw event: de World Series Showdown, waar de beste deelnemers van de online serie de kans krijgen om hun kunsten op het hoogste podium te vertonen. Daarna volgt seizoen 2 met ronden 3 en 4, die in oktober en november worden verreden, met aansluitend de wereldfinales in december. De nieuwe opzet legt de druk bij de spelers, want niemand kan zich een offday permitteren.

Ronde 2: WeatherTech Raceway Laguna Seca

In de kwalificatie voor de tweede race van het seizoen liet Tomoyuki Yamanaka (yamado_racing38) uit Japan zijn kwaliteiten weer zien door de poleposition te pakken in de startopstelling. Naast hem stond de grote favoriet, Valerio Gallo (Williams_Bracer) uit Italië, gevolgd door achtereenvolgens de Fransman Baptiste Beauvois (R8G_TSUTSU), de Braziliaan Luca Bonelli (TGT_BONELLI) en de Japanner Ryota Kokubun (Akagi_1942mi). Alle 14 coureurs namen plaats in de ultralichte KTM X-Bow R voor de race van 20 ronden, waarin ze verplicht minstens één ronde op de zachte, medium en harde sportbanden moesten rijden – waardoor de pitstopstrategie weleens een grote rol kon gaan spelen. Opvallend genoeg besloten de eerste zes coureurs van de startopstelling te starten op de zachte Michelins.

Na de start schoot Gallo als een raket uit de startblokken, raasde hij Yamanaka voorbij en ging hij op kop de haarspeldbocht van bocht 2 in. Op de achtergrond pakte titelverdediger Takuma Miyazono (Kerokkuma_ej20) uit Japan P5 door Bonelli te verschalken. De achterwielaangedreven bolides reden in fileformatie af op de beroemde bocht 8, de Corkscrew, geleid door Gallo. De ronden daarna veranderde er weinig in de volgorde, met slechts twee seconden verschil tussen de nummer één en de nummer zes.

Aan het einde van ronde 7 gebeurde er eindelijk iets: raceleider Gallo ging de pits in. Onverwacht vroeg, want zijn zachte banden konden nog minstens drie ronden mee. Had hij een nieuwe strategie bedacht? Het was een kwestie van tijd voor dat duidelijk zou worden, want de andere coureurs reden gewoon door. Gallo keerde als 11e terug op de baan, meer dan 30 seconden achter de nieuwe leider, Yamanaka. In ronde 9 kwamen veel coureurs binnen om van de medium banden over te stappen naar de zachte, met het idee in te lopen op de leiders in het tweede deel van de race. Daardoor ging Gallo naar de 5e plek en steeg Kokubun, die ook al eerder had gepit, naar de 6e plek.

Beauvois kwam een ronde later binnen – waardoor Gallo 3e kwam te liggen – en raceleider Yamanaka weer een ronde later. Toen zij terugkwamen op de baan had de Italiaan zijn eerste plek dus heroverd en leek het alsof zijn vroege pitstop de juiste keuze was geweest. Verderop probeerde de als 8e op mediums gestarte Patrik Blazsán (Fuvaros8) uit Hongarije zijn innerlijke Lewis Hamilton te activeren door het gat dicht te rijden met de groep die op zachte banden was gestart, maar nu tot het einde op medium banden stond. De Hongaar kwam per ronde ongeveer een seconde dichter bij Miyazono op P6.

Met nog vijf ronden te gaan drong Yamanaka aan bij Gallo’s KTM X-Bow, die nu een stuk trager was. Vervolgens bemoeide Beauvois zich ermee en haalde hij Yamanaka in bocht 5 in, maar de Japanse coureur sloeg een bocht later meteen terug. Terwijl dit aan de gang was, bleef Blazsán op de zachte banden de druk opvoeren en kwam hij 5e te liggen na Miyazono en Kokubun te hebben ingehaald. Zijn volgende doelwitten waren Bonelli en Beauvois, die slechts een halve tel voor hem lagen.

Bij aanvang van ronde 17 was er van Gallo's banden weinig over en was het voor Yamanaka een koud kunstje om de leiding over te nemen. Gallo kon de neerwaartse spiraal geen halt toeroepen en kwam uiteindelijk laatste te liggen. Nu lag Blazsán 3e op zachte banden, in tegenstelling tot de rest van de raceleiders. Met nog drie ronden te gaan en een achterstand van twee seconden op koploper Yamanaka zat hij opeens in een ideale positie om de race te winnen. Een andere laatbloeier in deze race was de als 12e gestarte Braziliaan Adriano Carrazza (KoA_Didico15), die nu was opgeklommen naar de 5e plek en in één ronde Kokubun, Miyazono en Gallo het nakijken had gegeven.

In ronde 18 had de Haastige Hongaar de 2e plek bemachtigd en vulde zijn donkergroene auto de achteruitkijkspiegels van Yamanaka. Blazsán sloeg toe in de laatste bocht van ronde 19, ging langszij bij Yamanaka en pakte P1. Hij gaf de leiding niet meer uit handen en passeerde het zwart-wit geblokt als eerste, gevolgd door Tomoyuki Yamanaka. Baptiste Beauvois passeerde de lijn als 3e en Adriano Carrazza ging aan de haal met een dikverdiende 4e plaats.

Door de overwinning pakte Patrik Blazsán de leiding in het puntenklassement van de World Series met een totaal van vijf punten, gevolgd door Gallo met drie punten en Yamanaka met twee punten. Aan het einde van het jaar kunnen die punten weleens belangrijk zijn, aangezien ze meegaan naar de wereldfinales.

Uitslag

1 Patrik Blazsán Fuvaros8 31:26.193
2 Tomoaki Yamanaka yamado_racing38 + 01.011